De eerste week!

18 januari 2024

Hoi allemaal,

Zo, nu net een week op reis en al van alles meegemaakt. Qua gezonheid gaat het volgens mij allemaal goed op een flinke blaar na waarvan ik dacht dat die ontstoken was (net voordat ik wilde beginnen aan de Poonhill trek van 4 dagen). Ik maakte me al gelijk zorgen over infencties en dergelijke en dat er in de bergen geen medische posten zijn, maar tot op heden gaat het prima.

Maar laat ik bij het begin beginnen. Heb een goede reis gehad van Amsterdam naar Istanbul en door naar Dubai. In Dubai ben ik gelijk al flink afgezet door een, volgens mij niet officiële taxi. In Dubai zijn de taxi's van de staat en zullen ze je niet besodemieteren. Deze deed dat blijkbaar wel en zag er ook anders uit dan de andere taxi's die in Dubai rijden. Maar goed, bijna €40 lichter aangekomen in mijn hostel met 4 anderen op de kamer. Na flink uitgeslapen te hebben, ben ik op pad gegaan. Wat een bizarre stad/staat/emiraat is dat toch. Als autoliefhebber keek ik echt m'n ogen uit want echt alle exclusieve merken komen regelmatig voorbij. Ben allereerst naar The Marina Walk geweest, een groot kantorencomplex en daarna naar Palm Jumeirah (die opgespoten eilanden in de vorm van een grote palmboom). Onderweg al heel veel foto's gemaakt van bekende gebouwen etc. Na een tijdje lopen toch maar een taxi gepakt want wilde even kijken bij Hotel Atlantis. Ik pakte een taxi en hij zette me netjes daar af. Toen ik de taxi uitstapte miste ik al iets in m'n broekzak. Ja hoor, m'n telefoon.. Was druk met het afreken van de taxirit en heb hem of laten liggen in de taxi of hij is ergens uitgevallen. Anyway, dag 1 van mijn reis en m'n telefoon is weg. Ben nog als een gek achter de taxi aangerend maar deze reed sneller dan ik kon rennen helaas. Dus toen liep ik ineens in Dubai zonder telefoon en dus zonder adres van mijn hostel. Zat dus even letterlijk met m'n handen in het haar. Het was uiteindelijk een heel avontuur, maar ben uiteindelijk weer in mijn hostel terecht gekomen. Gelukkig had ik een extra telefoon meegenomen voor het geval dat.... vul maar in;). De tweede dag in Dubai ben ik vooral druk geweest met het doen van aangifte bij de politie in Dubai, contact met reisverzekering en tmobile. Zonde van mijn tijd daar, want heb daardoor bepaalde dingen niet gezien en gedaan waar ik wel op had gehoopt. Uiteindelijk wel nog naar de Burj Khalifa gegaan, het hoogste gebouw ter wereld met 828m. Heb verder wel een goede indruk gekregen van Dubai, maar zou er niet zo snel meer naartoe gaan.

Vrijdagochtend, ik vond het nog nacht, weer richting het vliegveld voor de vlucht naar Kathmandu (Nepal). Daar aangekomen merk je in alles al dat je aankomt op een vliegveld in Azië. Hier was het echt een zooitje en de hoofdstad zelf al helemaal. Heel veel stof in de stad (ik hoorde later door de heropbouw van de aarbeving). Werd vanaf de airport al gelijk meegelokt voor een taxi en moest daarna mee naar een informatiecenter. Zat er natuurlijk helemaal niet op te wachten, maar heb ze toch maar hun verhaal laten doen.

Wat erg positief was, was dat ik in Kathmandu eindelijk weer bier kon drinken. In Dubai verkopen ze namelijk nergens bier. Ik had in Kathmandu een Airbnb met balkon dus daar heb ik heerlijk het nodige genuttigd. Na 1 tempel te hebben gezien, vond ik het wel prima en heb ik besloten z.s.m. uit de stad weg te gaan. Na anderhalve dag dus doorgegaan naar Pokhara, een stad aan een groot meer waar je een aantal toppen van de Himalaya kunt zien. Pokhara is een stuk toeristischer, maar toch rustig vanwege het laagseizoen. Ik heb daar helaas weinig contacten kunnen leggen omdat er dus weinig backpackers zijn. De tweede dag in Pokhara heb ik 400 meter geklommen waarbij het Himalaya gebergte goed zichtbaar was. Echt heel gaaf.

Na anderhalve dag Pokhara ben ik begonnen aan de Poonhill trek. Gister, dinsdag 23 jan, de eerste van de vier dagen gehad en het laatste gedeelte was best pittig. Vandaag een prima stuk gelopen, maat we kwamen om 12.00 al aan in de hut. Er was vandaag heel weinig hier te beleven en het sneeuwde als een gek. Heb me vanmiddag dus een beetje verveeld, maar wel lekker uit kunnen rusten. Morgen om 05.30 m'n mand uit om de bergen te zien bij zonsopkomst in Poon Hill. Hopen dat het morgen helder is want vandaag zag ik bijna niks door de bewolking. In mijn kamer is geen verwarming en voor mijn gevoel is het ongeveer net zo koud als dat het buiten is, namelijk +1 C. Ik zit u op 2800m hoogte en morgen ga ik naar 3200m. De hoogste berg die morgen dus hopelijk te zien is, is 8120m. De op zes na hoogste berg ter wereld.

Nou, dit was even de eerste week. Tot de volgende update!

Namasté

1. Tom Loman:
    25 januari 2018
    Ha, daar is íe dan onze Prins! Leuk je belevenissen te lezen, ik ga je volgen kerel! Veel plezier en doe voorzichtig :-)
  2. Errald Hooper:
    25 januari 2018
    Echt gaaf om al te lezen wat je al meemaakt! En.... sorry ik moet er nog steeds om lachen dat je de 1e dag al je telefoon kwijt bent ;-) Enfin... je avontuur is begonnen en geweldig dat je al straks op 3200 meter zit. Nu op +1 maar je bent een bikkel... later in je reis zit je ergens op 30- of zo. Have fun Maurits.... ik blijf je volgen!
  3. Martin:
    Hoi Maurits,
    Je hebt al heel wat meegemaakt! Hoop dat je ondanks deze weerstand laat zien uit welk hout je gesneden bent. Komt goed, de duvel probeert je altijd te neten. Gewoon lekker genieten en van de grootsheid van de schepping genieten.
    Houd stand :-)
  4. Ron:
    27 januari 2018
    He die Maus, had je al 4 maal gebeld maar is nu duidelijk☺ Dubai pakt je of niet, maar eigenlijk heb je het in 3 dagen wel gezien als je niet van het strand houdt. Geniet van je belevenissen en je reis. Hou ons op de hoogte (en geen 3200M) 🤗 pas goed op je zelf en tot wederhorens .
  5. Maurits:
    1 februari 2018
    Dank voor de leuke reacties! Morgen probeer ik een nieuwe blog te plaatsen!