Belevenissen India

9 februari 2018 - Jodhpur, India

Daar ben ik weer! Ben nu bijna een week in India en ik moet zeggen dat dit ook wel voldoende is.

Vrijdag 2 februari aangekomen in New Delhi. Alleereerst moet ik zeggen dat het alles meeviel qua drukte, rotzooi, armoede, etc. De luchthaven is vergelijkbaar met schiphol en een wereld van verschil met die van Kathmandu waar we vandaan kwamen. De eerste indruk was dus goed en vanaf de airport liepen we naar het hostel. Hier viel het ook allemaal nog wel mee totdat we 's avonds iets te eten wilden scoren. Het hostel ligt aan de Main Bazar en hier is het echt gigantisch druk. De straten zijn bezaaid met mensen, tuctucs, auto's, koeien en middeleeuwse voertuigen. Leuk om even mee te maken, maar gelukkig voor maar 1.5 dag.

De mensen hier zijn weer heel anders dan in Nepal. Hier blijven ze maar met je meelopen en dingen aanbieden. Soms is dat heel vervelend en leer je ze te negeren. Ook ben ik hier echt een attractie vanwege m'n lengte en ben ik al meerdere malen met mensen uit India op de foto geweest. De volle dag die we in Delhi hadden, hebben we gebruikt om enkele highlights te zien. Humayans Tombe, Lotus Temple en Lodhi Garden. Leuk om een keer gezien te hebben, maar daar blijft het ook wel bij. De dag erna, 5 februari, zouden we doorreizen naar Agra voor het bezoeken van de Taj Mahal. Agra, de stad waar de Taj Mahal is gehuisvest. De enige reden waarom je als buitenlander Agra bezoekt, is het zien van de Taj Mahal. Al enkele keren hebben we een glimp van de Taj opgevangen, maar maandag 5 februari zouden we om 06.00 opstaan op de Taj Mahal te zien bij zonsopkomst.

Het is echt fantastisch mooi als je voor het eerst door de grote poort loopt en het bouwwerk voor het eerst in z'n geheel ziet. Het is lastig uit te leggen waarom het zo mooi is, maar het straalt iets onwerkelijks uit en dat komt denk ik mede omdat het op een verhoging staat en het uittorent boven alles en iedereen. Het was een prachtige ervaring en het is zeker een ieder aan te raden om eens een bezoek te brengen aan dit bijzondere mausoleum.
Vanuit Agra gaan we maandag doorgegaan naar Jaipur. Hier staan een aantal mooie forten die we een bezoek hebben gebracht. Jairpur is eigenlijk de derde stap in de 'gouden driehoek'. Omdat ik nog wat tijd over had in Inda, heb ik besloten om daarna door te reizen naar Jodhpur om vanuit daar weer de trein te pakken naar Delhi. Vannacht aangekomen in Jodphur met de nachttrein. Dit was een belevenis op zich want ik lag op een veel te klein soort uitklap-plank wat er in India voor door moet als bed. Slecht geïnformeerd dat ik was, grotendeels natuurlijk mijn eigen schuld, kwam ik erachter dat je zelf slaapzak en kussen mee moest nemen. Dit had ik natuurlijk niet bij me dus het werden zes koude uren. Opzich prima geslapen, maar toen ik voor het eerst die trein binnenstapte, wist ik even niet wat me overkwam. Het was een groot mierennest en moest ook nog eens emand van mijn 'bed' afsturen. Dit was maar een reis van zes uur en morgenavond mag ik, zonder vertraging, 11 uur in zo'n trein liggen op weg terug naar Delhi. Morgen mezelf maar even mentaal voorbereiden en dan bijna naar Thailand. Moet zeggen dat ik blij ben om India weer te verlaten. Soms is het ook verschrikkelijk om te worden geconfronteerd met de armoede die hier is en helaas kan je er alleen weinig aan doen.

Vanaf morgen reis ik weer alleen en ben daar nu ook wel weer blij om. Weer even de dingen doen waar ik zelf zin in heb en even niet rekening houden met een ander.

Tot de volgende keer!

1. Tom Loman:
    9 februari 2018
    Maurits, dat was weer leuk om te lezen! Altijd fijn om te vernemen dat het je goed gaat. Als ik zo tussen de regels lees voel ik dat deze reis heel goed voor je is. Ook je schrijven groeit, je zet het leuk en goed op papier. Dat zeiden we vroeger in de vorige eeuw 'op papier'. :-) Veel plezier in Thailand en je weet het hé, niet alles is wat het lijkt :-) GroeTom
  2. Maurits:
    9 februari 2018
    Thanks Tom! Heb ook weer een aantal foto's toegevoegd trouwens! Heb in Dubai een Canon compact camera gekocht. Het model: SX620 HS. Ben er erg blij mee!

Thanks again voor de reminder;-)