Thailand en Laos!

27 maart 2018

Hoi allemaal!

Het is inmiddels een tijdje geleden dat ik een blog heb geplaatst. Ik heb het zo onwijs goed naar m'n zin dat het er soms bij inschoot om wat van me te laten horen. Zit nu in het vliegtuig naar Cambodja toe dus een mooi moment om even een verhaaltje te tikken.

In Thailand heb ik nog twee eilanden meegepakt in het westen. Met de ferry duurde het ongeveer twee uur vanaf het vaste land om Ko Samui te bereiken. Toen we nog bij die pier lagen zwommen er de hele tijd twee dolfijnen om de ferry heen. Ko Samui heeft prachtige stranden, maar het hostel waar ik in verbleef, was nogal rustig. Na anderhalve dag ben ik daarom maar doorgegaan naar Ko Phangan, het partyeiland. Daarnaast heeft dit eiland ook prachtige stranden en snorkelplekken. Een aantal mensen die ik een tijdje terug heb leren kennen, zaten ook op Phangan en daarom heb ik besloten om m'n verblijf te verlegen. Zou op Ko Phangan eerst twee nachten blijven om vervolgens door te gaan naar Ko Tao, maar heb uiteindelijk besloten om langer te blijven om dé fullmoon party mee te pakken. Bij de fullmoonparty waren zo'n 20 a 30.000 mensen aanwezig en het was een groot feest. Alle barren op het strand bouwen hun eigen podium met eigen muziek dus het was grandioos. Vanaf Ko Phangan ben ik doorgegaan naar het noorden van Thailand.

Ik heb vijf dagen in Chiang Mai gezeten. De stad zelf is niet heel bijzonder, maar in de omgeving is van alles te doen. De tweede avond heb ik een kookcursus gedaan om m'n kookkunsten naar een hoger niveau te tillen. Ik heb vegetarian spring rolls, curry paste, curry, glass noodle soup en uiteraard Pad Thai gemaakt. Was erg leuk om te doen en ben gelukkig ook in het bezit van een kookboek met daarin 50 Thaise/Aziatische gerechten. Na tweeëneenhalve dag verder weinig gedaan te hebben, heb ik een jungletrekking gedaan. De eerste dag bestond uit een hike van vier uur in de brandende zon om vervolgens aan te komen bij de bamboe hut waar we zouden overnachten. De tweede dag was ongeveer twee uur hiken naar watervallen om in te zwemmen, daarna met een bamboe vlot de rivier over om daarna naar een elephant rescue center te gaan. Het was echt geweldig om deze goed verzorgde olifanten van dichtbij te zien en aan te raken. Vervolgens ben ik nog even het smerige water ingegaan om ze te wassen.

Vervolgens ben ik met twee Nederlanders doorgegaan naar Pai met de scooter. Het is een rit van van 147km en duurde zo'n 3 tot 4 uur. De weg bestaat uit 762 bochten waarvan veel haarspeldbochten. Verder heb ik in Pai de hotsprings bezocht en de Pai Canyon. Ook heb ik even een Thaise massage genomen (zonder happy ending;)).

Na drie dagen Pai ben ik doorgegaan naar Chiang Khong (helemaal in het noorden van Thailand). De dag erna zou ik vanaf daar de grens over te steken naar Laos. Ik heb een slowboat geboekt die in 2 dagen de Mekong rivier over zou varen met als eindbestemming Luang Prabang. Hier heb ik een leuke grote groep leren kennen met allerlei nationaliteiten. De slowboattrip duurde wel wat lang, maar de uitzichten waren fantastisch en het bier smaakte goed. Ik dacht even Laos door te reizen om vervolgens naar Cambodja te gaan. Dit is niet gelukt omdat ik een mooie tijd in Laos heb gehad.

Luang Prabang is een klein stadje dus elke keer kwamen we mensen tegen van de boot. 's Avonds was het vaste prik om naar de bar te gaan en overdag ging ik vaak zelf op pad. Er was niet heel veel te doen in de omgeving, maar toch lekker om op een scootertje rond te scheuren. De watervallen waren de moeite waard om te bezoeken dus ben ik daar nog even heengegaan. Vervolgens ben ik met de bus doorgegaan naar Vang Vieng. Een nog kleiner plaatsje, maar famous for tubing. Tuben is op een rubberen band de rivier afdrijven. Het klinkt misschien heel saai, maar het was echt geweldig. In Vang Vieng kwam ik weer veel mensen tegen van de slowboat en uiteindelijk zijn we met zo'n 15 man gaan tuben. Het is zo'n drie uur drijven met biertjes en whisky in de hand en het zonnetje op je hoofd. Whisky wordt trouwens heel veel gedronken in Laos en is heel goedkoop. De dag na het tuben was ik lekker brak, maar wilde toch iets actiefs doen. Heb een berg beklommen van 650m met een mooi uitzicht. Vervolgens nog even doorgereden naar een lagoon en een grot. Van de groep ging uiteindelijk iedereen een beetje z'n eigen weg. Ik heb met twee Nederlandse gasten de bus gepakt naar Thakhek. Vanaf daar hebben een vierdaagse scooter 'loop' gedaan. We hebben in vier dagen 450km geregeden en ondertussen veel gestopt bij mooie plekken. Ik ben onwijs blij dat ik deze loop heb gereden omdat je hier echt het mooiste van Laos ziet. De rest van de plaatsen in Laos zijn leuk voor uitgaan etc, maar ik wilde natuurlijk ook wat van het land zien. De 4.000 islands in het zuiden schijnt ook heel mooi te zijn, maar dat gaat me niet meer lukken vanwege de tijd.

Ik hoop dat ik jullie weer even een impressie heb kunnen geven van mijn tijd hier. Heb ontzettend veel mensen leren kennen en ben er met vele opgetrokken. Het is geweldig om dit allemaal te beleven! Tot snel!

De wifi is heel slecht dus ik zal proberen om de foto's op een later moment te uploaden.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl